TIENDE HOOFT-STUK.
XVII. Namen en overwinningen des Verwinnaars
in ’t Olymp-Boek aangetekent. Dog dit is laat
begonnen. XVIII. Van hunne Overwinningen,
den Matricul met name ingelijft, leide men de
Olympife Tyd-rekeninge af. XIX. Den Overwin-
naars trotfe Beelden en Statuen geftigt in het O-
lymp-veld. Nero liet die breken, en veragtelyk
handelen, en zig een Praal-beeld oprigten. Een
maal Overwinnars kregen alleenlyk Borft-ftuk-
ken. Driemal Overwinnaars kregen Beelden
levens-groot. Zommige Overwinnaars rigteden
zig zelven zulke Beelden op. Ook deden het Ma-
gen en Vrienden. Ook wel geheele Steden en Sta-
ten. Waren wel eerft uit hout, naderhand uit
koper toegeftelt. Stonden in de geftalte der Over-
winnaars, zomtyds geheel naakt. Ook in de ge-
baarden, die geleken met den ftryd der Overwin-
naars. Ook uitgebeeldet hunne Paarden, Wage-
nen, en zwaar Wapen-tuig. Ook wel andere by-
voegzels. Verfcheidene Praal-Beelden voor Een
Overwinnaar. De Voet-ftut met eene Infchry-
vinge voorzien. Wat die al in had. Ook met
de Namen der Toeftellers en der Makers. Voor-
beelden van een en ander.
Boek – pag. 453
§. I.
Men mag XVII. by de eer-ftukken, met welke
de Olymp-verwinnaar praalde, ook voegen,
dat zyn naam en verwinninge ook in ’t O-
lymp-boek aangefchreven wierde. De eerfte,
die hier in zyne neerftigheid aanwende, was, naa ’t zeg-
gen van Paufanias, eenen EVANORIDAS. Dus fpreekt Derde Boek – Hfst. X. § I. 1
er dan gemelde Paufanias van: EVANORIDAS t’ ee-
niger tyd in der Jongens Worftel-perk Overwinnaar, als Hy
naderhand Hellanodyk wierd, heeft de namen der Overwin-
naars befchreven. Hoewel anderen by Plutarchus dit Derde Boek – Hfst. X. § I. 2
bedryf HIPPIAS den Eleër toeeigenen; gelyk deze
woorden van gemelden Schryver te kennen geven:
Dat is:
Zy zeggen, dat Hippias Eleër, edog laat, de Rolle der Olymp-
verwinnars opgemaakt hebbe, ’t welk op geen grond en
fteunt. Egter dunkt het ons, dat ’t een en ’t ander kan
waaragtig zyn, wyl de een op een ander wyze de eer-
fte kan geweeft hebben. Hoe ’t zy, ’t blyft waarheid,
dat dit werk laat ter hand genomen is, want EVA-
NORIDAS kan niet voor de vyftigfte Olymp-tyd ge-
leeft hebben, wyl Hy een HELLANODYK geweeft
is, daar tog gene HELLANODYKEN geweeft zyn
voor den gemelden tyd, gelyk Marsham zeer geleerde- Derde Boek – Hfst. X. § I. 3
lyk uit Paufanias aanmerkt. HIPPIAS (zoo ’t anders
deze zelfde is) heeft met SOCRATES gefproken,
vervolgens te dien tyde geleeft, welke eerft geviel on-
trent de vyf en tnegentigfte tyd des Olymp-fpels, zoo
als die van CORAEBUS afgeteld word. Plato maakt Derde Boek – Hfst. X. § I. 4
gewag van dezen HIPPIAS, als Hy van Hem getuigt,
dat Hy zeide, dat gewoonlyk naa de Olymp-feeften verreis-
de, en daar by den tempel een jegelyk vrager verklaarde ‘t
Derde Boek – Hfst. X. § I. 1 – Paufanias lib. 6.
Derde Boek – Hfst. X. § I. 2 – Plutarchus in Numa.
Derde Boek – Hfst. X. § I. 3 – Marsham. in Chronic. Temp. p. 486.
Derde Boek – Hfst. X. § I. 4 – Plato in Hippia. five de Mendacio.
Boek – pag. 454
gene Hy begeerde te weten. Waar uit blykt, dat deze
HIPPIAS een groote fnoeshaan geweeft zy, ja Leuge-
naar.
§. II.
Maar ’t vergroote XVIII. de eere van aldaar met name,
ook van ’t Vaderland, overwinnings-wyze e. f. v. in den
Matricul ingelyft te worden, zoo wanneer met ’er tyd
van daar de berugte Olympife tyd-rekeninge is afgeleidet
geworden, ten opzigte van welke men zeide: dit of dat
is gefchied op die of die, of zoo menigfte Olymp-tyd, met
’er doorgaans by te voegen, doe die of die (de name noe-
mende) overwon. En heeft deze tyd-baak in de donke-
re eeuwen tot een merkelyk ligt verfterkt ontrent de
Griexe hiftorien of gefchiedeniffen en aloudheden: want
die tyd-rekeninge leidet ten minften tot PISISTRA-
TUS, die de Atheenfe vryheid verkragtede, zedert
welke de tyd-baak vry hoger boven water ftaat, en zig
klaarder te zien geeft. De geleerde Marsham handelt Derde Boek – Hfst. X. § II. 1
uitvoeriglyk, wanneer de tyd-rekeninge door Olymp-
tyden is begonnen, en van wie die Almanachen, dat
ik zoo fpreke, in order geftelt zyn. Edog wyl by een
ander gelegenheid in ’t eerfte Boek daar van breder ge-
handelt is, zoo willen wy derwaarts den Lezer hebben
gewezen, of tot Marsham zelve.
§. III.
Wy gaan dan voort ter befchouwinge van wat an-
ders.
§. IV.
De eere, of liever eere-ftapel, ontfing ten XIX. nog
eenen nieuwen aanwas, zoo wanneer voor den Over-
winnaars trotze beelden en pragtige ftatuen geftigt en opge-
rigt wierden in ’t zoo zeer beroemde Olymp-veld. Hier
van hebben wy een klaar vertoog by Plinius, zeggen- Derde Boek – Hfst. X. § IV. 1
de: effigies hominum non folebant exprimi, nifi aliqio illu-
Derde Boek – Hfst. X. § II. 1 – Marsham. loc. cit.
Derde Boek – Hfst. X. § IV. 1 – Plinius Nat. Hift. lib. 34. cap. 4.
Boek – pag. 455
ftri caufa perpetuitatem merentium, primo facrorum certa-
minum viɛtoria, maximeque Olympiae: ubi omnium, qui
viciffent, ftatuas dicari mos erat: Eorum verò qui ter ibi
faperaviffent, ex membris ipforum fimilitudine expreffa, quas
iconicas vocant. Dat is : der menfchen beelteniffen plegen
niet uitgedrukt te worden, ’t en zy der zoodanige, die ons
een doorlugtige oorzake de geduirzaamheid verdienden: ten
eerften ter zake van overwinninge in de heilige fpeelen, zon-
derling die van ’t Olymp-veld, alwaar ’t de gewoonte was,
dat hun allen die verwonnen hadden praal-beelden gewydet
wierden; edog, die aldaar driemaal de overwinninge be-
haalt hadden, met de gelykformige uitbeeldinge van hunner
leden, welke zy iconifche noemen. Ook word dit beve-
ftigt van Paufanias met een menigte voorbeelden van Derde Boek – Hfst. X. § IV. 2
beelteniffen den Overwinnaars ter eeren in ’t Olymp-
veld opgeregt: als mede, dat NERO aldaar der Over-
winnaars praal-beelden vond, en die, om derzelver
luifter uit te doven en de zyne te verheffen, deed ver-
breken, met haken trekken, en in de vuilnis-plaatze
werpen, gelyk Suetonius verhaalt, en Dio Chryfofto- Derde Boek – Hfst. X. § IV. 3
mus, die zegt, dat Hy alle de oude praal-beelden by- Derde Boek – Hfst. X. § IV. 4
naa door gantfch Grieken-land, uitgezondert Rhodus,
verdelgt hebbe, latende de zyne oprigten in Cither-
fpeelers gewaad (om APOLLO te gelyken) hoedanige
penningen Hy ook heeft doen munten, naa ’t zeggen
van Faber. Derde Boek – Hfst. X. § IV. 5
§. V.
Als Plinius ter gemelder plaatze zegt, dat aan allen
die overwonnen hadden te Olympia STATUAS praal-
beelden, edog den driemaal Overwinnaars zoodanige, die
men Iconife noemt, opgeregtet wierden, zoo geeft Hy
te kennen, dat voor de eenmaal-verwinnaars toegeftelt
zyn flegts borft-ftukken, of zuil-ftukken (als een omge-
keerde Pyramide naa boven breder wordende) wiens bo-
Derde Boek – Hfst. X. § IV. 2 – Paufanias lib. 6.
Derde Boek – Hfst. X. § IV. 3 – Suetonius in Nerone cap. 24.
Derde Boek – Hfst. X. § IV. 4 – D. Chryfoft. in Rhodiac.
Derde Boek – Hfst. X. § IV. 5 – P. Faber Agon. lib. 2. cap. 20.
Boek – pag. 456
venfte en hooft zonderling den Overwinnaar afbeelde-
de.
§. VI.
Edog dat voor den driemaal-Overwin-
naars de eere te grooter was, om dat denzelven beelden
toegewydet wierden met eene gelykformige vertoninge der
leden, welke men Iconifche noemde, dat is, beelden met volle
leden, edog die niet grooter wezen moeften dan de per-
zonen, dien zy toegeeigent wierden, maar net over-
eenkomftig en evenmatig met dezelfde, waar vandaan
ze ook wierden evenmatige beelden ge-
naamt by Plato en anderen. Het was den HELLA- Derde Boek – Hfst. X. § VI. 1
NODIKEN aanbvolen zorg te dragen, dat dit vlytig
in agt genomen wierd: zoo ’t anders gefchiede, deden
zy dezelve nederwerpen, t. w. om die rede zonderling,
dat ze der Goden geftalte (die de Grieken en Romei-
nen van grooter gedaante hielden) niet dragen zouden,
niet tegenftaande zy anders de Overrwinnaars als God-
gelyke aanzagen en eerden. Mern zie hier ’t gene Fa- Derde Boek – Hfst. X. § VI. 2
ber aangeteikent heeft uit Lucianus en diergelyke. Men
zie ook Pafchalius. Derde Boek – Hfst. X. § VI. 3
§. VII.
Die deze beelden den Overwinnaars ter lof-gedagteniffe
toeeigenden, waren of de Overwinnaars zelfs, of hun-
ne Magen en Vrienden, of geheele Steden en Staten.
Aangaande het eerfte, CLEOSTHENES word van
Paufanias gezegt zyn beeld geftelt te hebben, hoewel Derde Boek – Hfst. X. § VII. 1
de beelteniffe van hem zelfs niet alleen, maar ook van
zyn wagen, peerden, e. f. v. gelyk wy elders zeggen.
De eigen oprigtinge en toewydinge wees ook het veers-
ke by de wagen toegevoegt aan, lopende op deze Neer-
landze betekeniffe uit:
Cleofthenes van Epidamnus ging my ftellen
Als hy te paarde won, en ftreek voor zyn gezellen
De Olymp-palm weg.
Derde Boek – Hfst. X. § VI. 1 – Plato in Phaedro.
Derde Boek – Hfst. X. § VI. 2 – P. Faber Agon. lib. 2. cap. 20.
Derde Boek – Hfst. X. § VI. 3 – Pafchalius lib. 6. cap. 8.
Derde Boek – Hfst. X. § VII. 1 – Paufanias lib. 6.
Boek – pag. 457
Edog wagens-beelden, drie-voeten, en andere gaven
en gefchenken, ter dank en eere van JUPITER O-
LYMPIUS, dien zy agteden dat hun de overwinninge
had laten toekomen, hebben veele Overwinnars in’t
Olymp-veld toegeeigent. Wy fpreken nu van de praal-
beelden; die teffens ook wel ter eeren van dien vermein-
den God, en teffens ter eeren van den Overwinnaar
gewydet wierden. Paufanias zeggende; maar wyl Eu-
botas Cyrener, als Hem Ammons Orakel voorzegt hadde,
dat hy in de Ren-loop de overwinninge verkrygen zoude,
heeft Hy voor af verzorgt de verveerdinge van zyn praal-
beeld, en heeft ’t zelve op den eigen dag, toen Hy den palm
ftreek, toegeeigent: zoo blykt wederom genoegzaam,
dat de Overwinnaars zelfs wel Oprigters van hunne ee-
re-beelden waren. Of die fterke MILO ook zelfs ’t
zyne toegeftelt hadde, weten wy zoo wel niet, als wel,
dat Hy ’t zelve op zyne fchouderen binnen ATLIS
gedragen hadde: ’t welke niet minder konde, dan je-
der doen verwonderen en in verbaaftheid wegruk-
ken.
Wat het tweede aanbelangt, Paufanias gewaagt, dat
de Zonen van HIERON Hem twee beelden, een te voet
en een te paard, in ’t Olympveld toegeeigent hebben. En
op een ander plaats van een gelyk-namige HIERON
fprekende, getuigt Hy dat terwyl zyn Volk Hem twee
publyke beelden, zyne Zoons Hem eene toegeftelt hebben.
Maar wat het derde betreft, ook daar van vinden wy
by Paufanias heel veel getuigeniffen. Hoort eenige.
De Acheers, zegt Hy, hebben Oebotas beeld volgens God-
fpraak van den Delphizen Apollo opgerigt. En elders: A-
reus, in de gedaante van eenen die op ’t peerd ftygt, hebben
de Eleërs, Aratus de Corinthiërs gewydet. Daar naa: de
Pellenefers hebben Agathinus opgerigt. De Athenienfer
Republyk heeft geftelt Ariftophon, Lycius Zoon, een Pan-
Boek – pag. 458
cratiaft. En daar naa: de Etholifche natie heeft den Eleër
Olidas toegeeigent. En nog daar naa: De Erythreërs uit
Ionien hebben Epitherfes Metridoors Zoon tweemaal te O-
lympia en even zoo veel maal in de Pythife, Ifthmife en
Nemeefe, van ’t Vuift-gevegt Verwinnaar verklaart, in-
gewydet. Maar de Syracufaners hebben Hiëron twee beel-
den openbaarlyk …… opgeregt. Meer dierglyke verha-
len zyn by Hem te vinden.
§. VIII.
Deze beelden nu, daar ontrent mag men voorts aan-
merken, dat ze by ouds uit hout, dog naderhand meeft
uit koper toegeftelt zyn geworden. ’t Welk dezelfde
Faber aanwyft met deze woorden: Primos omnium Cre- Derde Boek – Hfst. X. § VIII. 1
tenfes & c. Dat is: dat de Cretenfen allereerft den Olymp-
verwinnaars praal-beelden hebben opgerigtet voor Praxidamas
Egineter, Verwinnaar van de Vuiftvegters, uit Cypreffen-
hout, ontrent de 59. Olymp-tyd, en voor Rexibius Opun-
tiër Verwinnaar van de Pancratiaften, op de 61. Olymp-
tyd, eene uit Vygebomen-hout — Van de kopere
beelteniffe voor dien beroemden Worftelaar Milo in ’t Olymp-
veld heb ik elders gezegt, dat de Philoftratus in Apollonius
handelt: daar Ariftides ook andere van andere Overwin-
naars byvoegt.
§. IX.
Gelyk nu de praal-beelden opgerigtet wierden ter
plaatze zonderling, alwaar de overwinninge gefchied was,
zoo vertoonden ze ook de geftaalte en gebaarden der O-
overwinnaars. Ten opzigte van ’t eerfte moet men we-
ten, dat zy naakt ftonden, behalven het dekzel voor
de fchaamte, zoo lang de Overwinnaars zoo wel als de
ander Strydfpeelers met zulken dekzel voorzien wierden.
Edog na de viertiende Olymp-tyd (by geval daar
elders van gefproken is) de Strydfpeelers geheel naakt
zynde, ftonden ook derzelver beelden zonder eenig dek-
Derde Boek – Hfst. X. § VIII. 1 – Faber loc.cit.
Boek – pag. 459
zel. Ten opzigt van het tweede: de beelden ftonden in
die gebaarden, die geleken met de ftryd der Overwin-
naars. Der Vuyft-vegters by voorbeeld als Vuyft-vegters,
der Worftelaars als Wortfelaars, zoo ook der Lopers als
Lopers. Dus had MYRON het kopere beeld van den
Loper LADA zoo konftryk gemaakt, dat het fcheen
naa de prys te rennen. Hier van getuigt dit gedigt van
PHILIPPUS, by Faber aangetekent, aldus luidende: Derde Boek – Hfst. X. § IX. 1
Dat is:
Zoo als gy Lada fnel als een gedagte fpoedt,
En zet op ’t opper zog nauw nagel van uw voet:
Zoodanig heeft ’er Myron eenen gaan afmalen
In koper, lichaams groote: hy fchynt de krans te halen
Van pyn-booms loof: hy is vol hoop, en van de lip
Schynt of een zugt om hoog geperft by na ontglipt.
’t Beeld danft als naa de kroon, nauw kan de ftut het houwen.
O konft-werk, fneller dan de wind, in ’t aan te fchouwen.
Dezelfde Faber verhaalt ook, dat het praal-beeld van
den Ifthmifen Overwinnaar in ’t Vuift-gevegt, Pancratium
en Worfteling, CLITOMACHUS hem vertoont heb-
be in geftalte, zoo Hy ftreed en overwon: gelyk in die
geftalte, t. w. zoo als Hy won, het praalbeeld den Wor-
ftelaar LYRON ook vertoonde. Het eene bewyft Hy
uit ALCAEUS, en het ander uit eenen TROILUS
Letter-fchifter.
Derde Boek – Hfst. X. § IX. 1 – Faber loc. cit.
Boek – pag. 460
§. X.
Niet flegts alleen wierden van de Perzonen der Over-
winnaars Praal-beelden opgeregt: nemaar naa dat in ge-
bruik gekomen was met paard, wagenen en ’t zware
wapen-tuig te rennen, zoo wierden dezelve menigmaal
mede uitgebeeldet en ten toon geftelt, gelyk ook wel
andere dingen. En om van jeder dezer dingen maar
jets te zeggen, Paufanias verhaalt, dat de Merrie van
PHIDOLA haar Meefter al in ’t begin afgeworpen Derde Boek – Hfst. X. § X. 1
hebbende, en egter den loop voortzettende, zig, als
verzekert van de overwinninge, en de prys eifchende,
voor de Bewinds-Mannen hebbe geftelt, die daar op
PHIDOLA Overwinnaar groeteden, en zyn peerd een
beelteniffe toeftemden. Hoedanige eere ook JULIUS Derde Boek – Hfst. X. § X. 2
CAESAR zyn heldhaftig en zonderling peerd (om dat het
gezegt wordt bynaa menfche voeten en hoeven met ge-
fpletene teenen gehad te hebben) aandeed, als Hy des-
zelfs gelyke voor den Tempel van Teelfter JUNO ftelde.
Edog om in ’t Olymp-veld te blyven, Paufanias doet Derde Boek – Hfst. X. § X. 3
van peerd of peerden-verbeelding breder verhaal, zoo wan-
neer Hy van ’t fpring-peerd, met welke CROCON de
zege ftreek, en diergelyke, gewag maakt, als ook dat
CLEOSTHENES Epidamniër, Verwinnaar op de zes
en zeftigtfte Olymp-tyd niet alleen van hem zelven,
nemaar ook van zyne peerden PHOENIX en CHO-
RAX, en derzelver zyd-peerden CNACIAS en SAMUS,
en ook van zyn Wagen-menner, beelden heeft doen op-
rigten. Des wagens vertooninge fchryft Hy aan GELON
zoo wel als een praal-beeld van zyn eigen perzoon toe.
En wat de wapenen aanbelangt, van DEMARATUS
Hereënfer zegt Hy, dat op de vyf en zeftigtfte en op de
volgende tyd in ’t Strijd-fpel van de zware wapenruftinge
overwonnen hebbende, een praal-beeld hebbe berkregen,
’t welke naa de wyze der Romeinen een fchild voor zig
Derde Boek – Hfst. X. § X. 1 – Paufanias lib. 6.
Derde Boek – Hfst. X. § X. 2 – Suetonius in Jul. Caef. cap. 61.
Derde Boek – Hfst. X. § X. 3 – Paufanias loc. cit.
Boek – pag. 461
hield, zynde ’t hoofd met een helm, de beenen met
krygs-leerzen gewapent. En naa zyn zeggen hadde PO-
LYCLES, POLYCALCHUS toegenaamt, een beeld,
’t welk een kransje in de regterhand hield, en daar by
twee jongetjes, waar van ’t eene een fchyf hield, en ‘t
ander naa ’t kransje taftede. En dat by de Wichelaar
THRASYBULUS afbeeldzel een kat wierde gezien,
die op zyn regter fchouder kroop, en niet verre van
hem een opgefneden hond, wiens lever bloot lag. ’t Ge-
ne dezelfde Paufanias aanmerkt als een teken van zyn
wichel-ampt, en dat Hy vinder was van daar ook den
hond te gebruiken, ’t welke tot nog toe niemant gedaan
hadde. Want als van ouds tot gemelde wichelkonft
bokken, lammeren, kalveren geoffert en befchouwt
waren, hadden die van Cyprus wel het zwyn ’er byge-
voegt, maar vergeten aan den onreinen hond te denken.
Die eere was dan voor onzen THRASYBULUS.
§. XI.
Niet flegts een eenig praal-beeld wierd den Overwinnaar
opgerigt, nemaar naa gelegenheid van verfcheidene o-
verwinningen verfcheidene, t. w. van den Perzoon in op-
zigt van de Wed-loop, ’t Vuift-gevegt, e. f. v. maar ten
opzigte van de Peerde-ren en Wagen-jagt e. f. v. ’t Zy
alleen, of by de perzoon gevoegt, op de perzoon, of
de gene die in zyn naam gement en gejaagt hadde, daar
boven opgeftelt, t. w. in zyn beelteniffe. Wy zullen
van dit flag maar een voorbeeld uit Paufanias noemen: Derde Boek – Hfst. X. § XI. 1
de praalbeelden van Hiëron, ’t eene te voet, en ’t ander te
peerde, hebben Hiërons Zonen zelfs in ’t Olymp-veld toege-
eigent.
§. XII.
De pylaar of voet-ftut der praal-beelden wierde ver-
zien met eene infchryvinge. Dit is openbaar uit ’t gene
Paufanias over al te kennen geeft, en waar op Hy door-
Derde Boek – Hfst. X. § XI. 1 – Paufanias ibid.
Boek – pag. 462
gaans in de befchryvinge der Olymp-zaken zig gronder:
en blykt in ’t byzonder, als Hy van EUTELIDES
praal-beeld dus fpreekt: EUTELIDES beeld is zeer oud,
en de letteren, den voet-ftut ingefneden, zyn door ouderdom
bynaa uitgefleten. De infchryvinge dede verhaal van des
Overwinnaars naam, vaderland, daden, ook van wie hy
gekroont was. Dat de naam des perzoons en zyns vader-
lands ’er op geërft waar, blykt wederom zoo helder als
de dag uit het geheele regifter ’t welk Paufanias opgeeft
van der Overwinnaren beelden. Want of fchoon de na-
men uit de Olymp-lyft, van EUAGORAS begonnen,
bekent waren, zoo moeft het evenwel uit de infchry-
vinge der beelden zelve den naakomelingen blyken, dat
dit en dat beeld van die en die, en niet van een ander,
waren. En wat het Vaderland aangaat, zulx blykt uit
dezelfde rede, en daar uit, dat Hy van ERGOTENES
zegt; Hy was geen Himereër, gelyk het infchrift zegt.
Aangaande de daden niet alleen die van de eene of ander
fpel-overwinninge, nemaar ook uitheemfche (dat ik zoo
fpreek) dat die wierden op den voet-ftut gegraveert, toont
Paufanias zeer naakt in ’t voorbeeld van POLYDA-
MAS. Hy had in ’t Olymp-gebergte een zeer wreede
leeuw, in naavolginge van HERCULES, verfcheurt:
Hy had een fterke ftier by de agtervoeten gegrepen, en
zoo vaft gehouden, dat hy nauwelyx, en niet dan met
agterlatinge van zyne klauwen konde ontkomen: ook
had Hy van agteren een wagen zoo vaft en fterk te
rugge gehouden, dat de peerden, fchoon van den Voer-
man gefweept, die niet konden, voorwaarts trekken:
Hy had aan ’t Perfifche Hof van ’s Konings bende uit de
genen, die men ontfterflyke noemt, drie ter neder gevelt.
En hier toe zegt Paufanias: die daden, welke ik gemel- Derde Boek – Hfst. X. § XI. 2
det heb, worden ten deele uit de voet-ftut des beelds gezien,
edog ten deele uit het getuigende infchrift vernomen. En
Derde Boek – Hfst. X. § XI. 2 – Paufanias ibid.
Boek – pag. 463
Dat ’er ook by gegraveert wierde, van wien de Over-
winnaar gekroont was, t. w. an de Eleërs, of van de
Pifaners (wyl tuffchen deze twee volken nopens dit ftuk
een groote yver-zugt plaats genomen had) is ook uit
verfcheidene voorbeelden van Paufanias blykbaar, als in
’t byzonder uit ’t gene Hy van den Overwinnaar MOL-
PION verhaalt, van denzelven zeggende, dat aan Hem
een van die twee praal-beelden, die Chilon volgen, opge-
regt zy, en dat de infchryvinge getuigde, dat Hy de kroone
van de Eleërs ontfangen hadde.
§. XIII.
Hier moeten wy nog bydoen, dat ’er op den ftut,
of zuil nog al meer gegraveert was, t.w. ook de naam
of namen van de genen, die de praal-beelden toegeftelt en
toegeeigent hadden. Zoo zegt dezelfde, de infchrijvinge
te getuigen, dat Gelon Dinomenes Zoon Gelous toegeeigent
hebbe. Ik zwyg van anderen.
§. XIV.
Ook is hier by te voegen, dat ook den voet-ftut in-
gefchreven waren de namen van der beelden Makers, als
welke daar door ge-eert wierden van zulke trotze eeren-
beelden te hebben gefatfoeneert, en wyl ze doorgaans van
de grootfte Kunft-Bazen waren, teffens ’t Beeld en den
Overwinnaar eere byzetteden, als van zulke en zulke
groote Meefters gemaakt. Paufanias geeft ons ook hier Derde Boek – Hfst. X. § XIV. 1
een groot regifter van. Hy fpreekt van Beeldmaker A-
LYPUS Leerling van Naucydes, LYCIPPUS, CLE-
ON Cicyonier, MYRON Athener, (die het beeld van
LADA zoo konftig toegeftelt hadde, waar van boven
§. 9.), POLYCLETUS, EUTYCHIDES Cicyonier,
Leucippus Leerling DEDALUS Cicyonier, ASTERION
Zoon van Efchylus, PATROCLES Zoon en Leerling van
Daedalus, DEMOCRITUS Cicyonier, CANTHA-
RUS Cicyonier, Zoon van Alexides en Leerling van Euty-
Derde Boek – Hfst. X. § XIV. 1 – Paufanias ibid.
Boek – pag. 464
chides, NICODAMUS, PANTIAS, OLYMPUS,
PYRILAMPES, PYTHAGORAS Rheginer, SILA-
NION Athener, MICON, NAUCIDES, CALLI-
CLES Magarenfer, PHRADMON Argiver, EUTE-
LIDES en CHRYSOTHEMIS Argivers, HIPPIAS,
en van veele anderen meer, hier niet alle te noemen.
There are no comments published yet.